Aktywność fizyczna w czasie miesiączki

Kiedy myślimy o miesiączce, aktywność fizyczna z pewnością nie pojawia się jako pierwsza myśl. Co więcej, nie znajduje się nawet na drugim czy trzecim miejscu w naszych skojarzeniach.

aktywność fizczyna podczas okresu


Podziel się na


Dla wielu kobiet okres menstruacji to dni wiążące się z dyskomfortem i bólem brzucha o różnym stopniu nasilenia, a co za tym idzie – chęci schowania się pod kocem i przespania niewygód. Tymczasem okazuje się, że pewne formy aktywności fizycznej mogą przynieść ulgę, przeciwdziałać bólowi i polepszyć ogólne samopoczucie.

Czas miesiączki a ćwiczenia fizyczne

Menstruacja jest naturalnym zjawiskiem w życiu każdej kobiety. Rzeczywiście, czasami może być dokuczliwa, ale zazwyczaj po kilku trudniejszych dniach następuje poprawa. Oczywiście, dla niektórych kobiet każdy dzień miesiączki oznacza ciężką walkę z intensywnym bólem, mogą wystąpić nawet omdlenia i konieczność stosowania silnych leków przeciwbólowych. W takich sytuacjach aktywność fizyczna nie wchodzi w grę. Jednak w innych przypadkach, kiedy dolegliwości są mniej intensywne, ćwiczenia są wręcz zalecane!

Czy ćwiczenia mogą wpływać na zwiększenie krwawienia i skurcze?

Rozważna aktywność fizyczna, dostosowana do formy i samopoczucia kobiety, z pewnością nie przyniesie negatywnych konsekwencji. Kluczem jest zdrowy rozsądek i realna ocena własnych możliwości. Wyjątkami są sytuacje, gdy krwawienia są intensywne, rzeczywiście pewne rodzaje ćwiczeń, takie jak skoki czy intensywne treningi brzucha, mogą nasilić dolegliwości. Jeśli więc zastanawiasz się, jakie ćwiczenia w czasie miesiączki są warte rozważenia, dopasuj poziom ich trudności do aktualnego samopoczucia w czasie okresu.

Czy miesiączka wpływa na predyspozycje do aktywności?

Niewątpliwie, cykl miesiączkowy ma istotny wpływ na organizm kobiety. Codzienna utrata krwi, zmęczenie oraz ból mogą wpłynąć na ogólną kondycję. W związku z tym, nie oczekuj, że podczas miesiączki możesz ćwiczyć z taką samą energią jak w inne dni, mimo że pewne badania sugerują zwiększenie wydolności u kobiet w tym okresie. Najrozważniej jednak dostosować intensywność i rodzaj ćwiczeń do swojego aktualnego stanu oraz pozwolić sobie na większą swobodę i odpoczynek, jeśli samopoczucie nie jest najlepsze.

miesiączka a uprawianie sportu

Jakie ćwiczenia w czasie miesiączki nie są wskazane?

Mimo że aktywność fizyczna w czasie miesiączki może mieć korzystny wpływ na organizm, warto zachować umiar i odpuścić sobie wykonywanie bardzo ciężkich, obciążających treningów.

Pomijaj:

  • wzmożone treningi siłowe
  • długie sesje cardio, takie jak bieganie na bieżni, korzystanie z orbitreka czy szybki jogging
  • energiczny aerobik
  • ćwiczenia wymagające skoków, szczególnie przy obfitych krwawieniach
  • ćwiczenia nadmiernie angażujące mięśnie brzucha

Nie ma uniwersalnej zasady dotyczącej ćwiczeń podczas menstruacji, gdyż jest to kwestia wyjątkowo indywidualna. Nawet wymagający trening w tym czasie jest możliwy, w zależności od samopoczucia kobiety. Należy jednak słuchać sygnałów wysyłanych przez ciało i organizm i w razie potrzeby zrezygnować z kontynuacji treningu.

Ćwiczenia, które dają korzyść

W przypadku dyskomfortu związanego z miesiączką, warto postawić na takie formy ćwiczeń, które wpłyną korzystnie na rozluźnienie mięśni, zmniejszenie bólu, złagodzenie skurczy – czyli po prostu przyniosą ulgę.

Wśród takich aktywności są:

  • wolny bieg
  • niezbyt energiczny marszobieg
  • basen
  • różne formy rozciągania
  • spacer
  • joga
  • pilates
  • nieintensywny aerobik

Regularne ćwiczenia a kondycja

Nie zniechęcaj się, jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z aktywnością fizyczną podczas okresu i Twoja kondycja nie jest jeszcze wypracowana. Trening czyni mistrza! Regularne ćwiczenia zahartują organizm i po czasie ich wykonywanie będzie znacznie łatwiejsze i przyjemniejsze.

Okres a dieta

Kwestia zdrowej diety jest istotna zawsze, ale szczególnie podczas miesiączki. Chęć wynagrodzenia sobie trudów tego okresu za pomocą słodyczy lub niezdrowego jedzenia potęguje straty, jakie może ponosić organizm w tym czasie. Warto pamiętać, by uzupełniać wszelkie braki, które są poniekąd nieuniknione i powiązanie z utratą krwi, również za pomocą diety. Warto spróbować i przekonać się, jak pozytywnie wpłynie na samopoczucie i… dolegliwości związane z okresem.