Co powinny pić kobiety w ciąży i matki karmiące?

Co pić powinna przyszła mama i mama karmiąca? Oto kilka zaleceń dotyczących płynów, które powinny spożywać kobiety w ciąży i mamy karmiące. 

woda w szklance z rozmarynem w ciąży


Podziel się na


Nie tylko to, co jemy ma wpływ na wspólne samopoczucie matki i jej pociechy. Ważne jest także nawadnianie organizmu zdrowymi, odżywczymi napojami. I to wcale nie dowolnymi… Kobiety w ciąży i matki karmiące powinny zadbać o odpowiednie nawodnienie – oto kilka zaleceń dotyczących płynów, które powinny spożywać kobiety w ciąży i mamy karmiące. 

Woda w ciąży – jaką wodę wybrać w ciąży?

O tym, że woda jest najcenniejszym napojem i nawyk jej picia powinien wejść nam w krew wiemy wszyscy. O tym, że nie każda woda jest tak samo wartościowa – już niekoniecznie. O ile jednak na co dzień nie musimy się tym zbytnio przejmować, o tyle w tak szczególnym stanie, jakim jest ciąża czy okres karmienia piersią, warto przyjrzeć się tematowi bliżej. Podstawowy podział wód to podział na wody źródlane i wody mineralne. Woda źródlana czy mineralna – która woda jest najlepsza w ciąży i po porodzie?

Ze względu na zwiększone zapotrzebowanie pierwiastków, w ciąży zdecydowanie zalecane są wody wysokozmineralizowane. Dzięki nim do organizmu kobiety, a co za tym idzie – dziecka, trafiają magnez, wapń, sód i jod – niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu minerały. Wody źródlane, naturalnie, są równie zdrowe, jednak ze względu na ich niewielką ilość minerałów, zalecane są przede wszystkim niemowlętom, których delikatne jeszcze narządy wewnętrzne (nerki, żołądek) nie radzą sobie dostatecznie z wchłanianiem pierwiastków.

Wodę należy pić w zalecanych ilościach, tj. ok. 2 litry dziennie, a w okresie letnim nawet do 3 l dziennie, w zależności od zapotrzebowania.

kobieta w ciąży nalewa sobie do szklanki wodę

Napoje dozwolone w ciąży

W ciąży i okresie karmienia piersią warto wybierać napoje bogate w składniki odżywcze, które wesprą zarówno funkcjonowanie organizmu matki, jak i rozwój dziecka. Wiele mam narzeka, że bezsmakowa woda na dłuższą metę po prostu się nudzi.

Jeśli nie pomaga przyrządzanie jej z dodatkami – cytryną, miętą, ogórkiem i innymi, orzeźwiającymi owocami, warzywami i ziołami – warto sięgnąć po naturalne soki. Najlepsze są te przygotowywane samodzielnie, ze świeżo wyciskanych owoców (choćby cytrusów czy malin) i warzyw (pomidorów, ogórków, natki pietruszki itp.) lub pochodzące z pewnego, naturalnego źródła (niesłodzone, bez środków konserwujących), a także wszelkie owocowe koktajle, które są nie tylko smaczne, ale i pożywne.

Dla odmiany, szczególnie latem, można sięgać po… nabiał. Mleko (także kakao), kefir, maślanka czy jogurt są bogate nie tylko w wapń, ale i „dobre” bakterie (probiotyczne), wspierające naturalną florę bakteryjną i wzmacniające układ odpornościowy.

Czego nie wolno pić w ciąży?

Wśród napojów, których picie jest stanowczo zabronione zarówno w ciąży, jak i podczas laktacji znajdują się alkohol i energetyki. Oba ekspresowo przenikają do krwiobiegu dziecka i mogą w znaczący sposób płynąć na jego rozwój i funkcjonowanie w przyszłości. Alkohol w ciąży, napoje izotoniczne i energetyzujące przenikają do organizmu dziecka poprzez łożysko i po porodzie – wraz z mlekiem matki.

Czy w ciąży można pić napoje gazowane? Napoje gazowane, za którymi niejedna kobieta tęskni w ciąży, nie są zakazane, ale są stanowczo niezdrowe. Nie tylko wzmagają przykre dolegliwości ciążowe jak zgaga czy wzdęcia, ale są też źródłem cukrów prostych, konserwantów i ulepszaczy smaku, których wszyscy powinniśmy unikać.

Czego nie wolno pić w ciąży?

Kawa w ciąży i herbata w ciąży – czy można?

Kawa i herbata w ciąży budzą wiele kontrowersji i wątpliwości. Oto kilka istotnych informacji na ten temat!

Kawa w ciąży – tak czy nie?

Czy można pić kawę w ciąży? Kawa zawiera kofeinę, która może przenikać przez łożysko do krwiobiegu płodu. Z tego powodu istnieje zalecenie ograniczenia spożycia kofeiny w czasie ciąży. Organizacje zdrowia zalecają ograniczenie spożycia kofeiny do około 200 mg dziennie, co odpowiada mniej więcej jednej dużej filiżance kawy.

Po porodzie wiele kobiet chce sięgnąć po kawę, zwłaszcza jeśli są zmęczone. Kofeina zawarta w kawie przenika do mleka matki, co oznacza, że spożycie kawy może wpływać na dziecko podczas karmienia piersią. Organizacje zdrowia zalecają ograniczenie spożycia kofeiny do około 200 mg dziennie dla matek karmiących piersią, aby minimalizować wpływ kofeiny na dziecko. Umiarkowane spożycie kawy podczas karmienia piersią może być akceptowalne, pod warunkiem przestrzegania zaleceń dotyczących ograniczenia ilości spożywanej kofeiny.

Herbata w ciąży – tak czy nie?

Herbata występuje w wielu różnych odmianach, w tym zielonej, czarnej, białej i ziołowej. Herbata czarna i zielona zawierają kofeinę, choć zazwyczaj w mniejszych ilościach niż kawa. Herbata ziołowa (bez kofeiny), takie jak rumianek czy mięta, nie zawiera kofeiny i jest bezpieczna w ciąży. Jeśli kobieta w ciąży chce spożywać herbatę, zaleca się jej więc wybór herbaty zielonej lub ziołowej, która jest bezpieczniejsza dla zdrowia płodu niż herbata czarna. Podobnie jak w przypadku kawy, ważne jest monitorowanie spożycia herbaty w ciąży i po porodzie i ograniczenie go do zalecanych poziomów.

Podsumowując, umiarkowane spożycie kawy i herbaty, zgodnie z zaleceniami organizacji zdrowia, zazwyczaj jest bezpieczne w ciąży. Można postawić na bezpieczne alternatywy dla tych popularnych napojów: kawę zbożową i bezkofeinową oraz herbatki ziołowe (uniwersalne, takie jak napar z rumianku czy dzikiej róży, jak i dedykowane kobietom w ciąży i matkom karmiącym) i owocowe, zimą także z dodatkiem naturalnych „rozgrzewaczy” typu świeżo starty imbir.