Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży i po porodzie

Ćwiczenia Kegla w ciąży to ważny element dbania o zdrowie przyszłych mam. Regularne wykonywanie ćwiczeń może ułatwić przebieg ciąży, porodu oraz czas po ciąży.



Podziel się na


Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży to niezwykle ważny element dbania o zdrowie i dobre samopoczucie przyszłych mam. Regularne wykonywanie ćwiczeń Kegla nie tylko wspiera mięśnie dna miednicy, ale także przynosi szereg korzyści, które mogą ułatwić przebieg ciąży oraz porodu. Ćwiczenia Kegla w ciąży – to poleca się szczególnie! Czym są ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży i jak je wykonywać? 

Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży, czyli co?

Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży i nie tylko, zaproponował kobietom w latach 40. XX wieku, amerykański lekarz Arnold Kegl. Podczas opracowywania metody ćwiczeń wzmacniających mięsień łonowo-guziczny, zastosował on specjalne urządzenie, które działało na wzór aparatu do mierzenia ciśnienia. Sonda zakładana do pochwy, dzięki wychyleniom słupka rtęci wskazywała na to, czy kobieta odpowiednio mocno i długo kurczy mięśnie.

Dziś oczywiście sondy się nie używa, istnieją jednak urządzenia, które działają na zasadzie elektronicznego sprzężenia zwrotnego (biofeedback) i za pomocą sygnału akustycznego lub świetlnego informują o odpowiednim napięciu mięśni. Warto ćwiczyć nawet bez specjalnych urządzeń! Jak powinny wyglądać ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży i nie tylko?

Ćwiczenia Kegla w ciąży – po co?

Ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży są zalecane przez specjalistów ze względu na ich pozytywny wpływ na organizm kobiety:

Jeśli więc nie ma żadnych przeciwwskazań, ciężarna może zacząć ćwiczenia na mięśnie Kegla w ciąży od samego początku ciąży. 

kobiety w bieliźnie ćwiczą mięśnie kegla

Dobrze wyćwiczone mięśnie Kegla pracują także podczas akcji porodowej i ułatwiają urodzenie dziecka. To od elastyczności mięśni Kegla w dużej mierze zależy, czy przyszła mama uniknie pęknięcia krocza podczas porodu. Ważne jest więc, aby ćwiczenia mięśni Kegla w ciąży wykonywać regularnie – aż do porodu. Po urodzeniu dziecka, kiedy kondycja fizyczna nam na to pozwala, warto do nich wrócić.

Uwaga! Jeśli ciąża jest zagrożona – a szczególnie w przypadku zbyt wczesnego rozwierania się szyjki macicy – należy zrezygnować z ćwiczeń Kegla w ciąży!

Ćwiczenia Kegla w ciąży – jak ćwiczyć mięśnie Kegla w ciąży?

Ćwiczenia na mięśnie Kegla w ciąży są polecane ciężarnym, nie każda przyszła mama wie jednak, jak ćwiczyć! Wiele kobiet nie wie, która partia mięśni określana jest nazwiskiem Kegla. A bardzo łatwo je odnaleźć. Wystarczy podczas oddawania moczu wstrzymać na chwilę jego strumień – mięśnie, które zostały użyte, to nic innego jak właśnie mięśnie Kegla.

Ćwiczenia nie są trudne! Można ćwiczyć stojąc, siedząc czy też leżąc należy napinać tą grupę mięśni na jakieś 5-10 sekund, a następnie je rozluźniać. Należy zacząć od powolnego zaciskania mięśni dna miednicy, utrzymując napięcie przez kilka sekund, a następnie powoli je rozluźniać. Ważne jest, aby unikać napinania mięśni brzucha, ud czy pośladków.  Ćwiczenie Kegla powtarzamy w seriach po 5. Taki trening można wykonywać kilka razy dziennie – ważne, aby każdego dnia łączny czas ćwiczeń wynosił około 20 minut. Wielką zaletą ćwiczeń dna miednicy jest to, że można je wykonywać niemalże wszędzie – w biurze, jadąc samochodem, oglądając telewizję czy będąc na spacerze.

Jak zaciskać mięśnie Kegla?

Mięśnie Kegla – ćwiczenia w ciąży oto przykład:

  • zacznij od zlokalizowania mięśni dna miednicy;
  • upewnij się, że Twój pęcherz jest w pełni opróżniony;
  • usiądź lub połóż się;
  • zaciśnij mięśnie Kegla – wytrzymaj, odliczając 3-5 sekund;
  • rozluźnij mięśnie Kegla – policz do 3-5 sekund;
  • ponów ćwiczenie.

Wykonuj je po 10 razy 3 razy dziennie (np. rano, po południu i wieczorem). Nie powinno się zwiększać liczby powtórzeń w ciągu dnia – przetrenowanie może prowadzić do nadwyrężenia mięśni.

Aby ćwiczenia mięśni Kegla miały sens, trzeba je przeprowadzać po wypróżnieniu pęcherza. Inaczej możemy narazić się na zapalenie dróg moczowych.

ćwiczenia na mięśnie kegla w ciąży

Ćwiczenia Kegla – nie tylko dla kobiet!

Ćwiczenia Kegla z powodzeniem mogą stosować także mężczyźni. Poleca się je na kłopoty z pęcherzem moczowym, pomagają też one kontrolować wytrysk. Dzięki temu mężczyźni, którzy świetnie opanują zestaw ćwiczeń Kegla mogą osiągać nawet wielokrotny orgazm. Kontrolowanie i wzmocnienie mięśni dna miednicy zwiększa również doznania seksualne obojga partnerów.

Dowiedz się także: