Czy w ciąży można…? Najczęstsze wyniki z Google – odpowiadamy na wątpliwości rodziców

Kobiety w ciąży nie opuszczają wątpliwości. Mimo, że lekarz sporo wyjaśnia, i tak do głowy przychodzi masa szczegółowych pytań.

Kobieta z telefonem


Podziel się na


A gdzie najlepiej je zadać? Oczywiście w Google! Przedstawiamy częste wątpliwości, jakie kobiety w ciąży powierzają tej wyszukiwarce i, od razu, odpowiadamy na nie!

Czy w ciąży można…

… jeść pieczarki

Pieczarki wpisywane w wyszukiwarkę mogą być rozumiane także jako… szerszy problem grzybów w ciąży. Wiele kobiet zastanawia się czy ich jedzenie w tym okresie jest bezpieczne i zalecane. Otóż spieszymy wyjaśnić, że nie ma żadnych przeciwwskazań co do spożywania grzybów podczas ciąży.

Co więcej, pieczarki, kurki i inne grzyby mają sporo składników odżywczych, m.in. selenu, a w przypadku boczniaków – także kwasu foliowego. Oczywiście zawsze warto poddawać je odpowiedniej obróbce termicznej i kupować z pewnych źródeł, a także nie łączyć ich z innymi ciężej strawnymi produktami.

… się schylać

To zapytanie być może nie jest najlepiej sformułowane, bo schylać się oczywiście można. Pytającym chodzi raczej o podnoszenie, najczęściej nieco cięższych nich poduszka, przedmiotów z ziemi. W takim wypadku schylanie się po daną rzecz może bardzo obciążyć kręgosłup, warto więc tę czynność wykonywać ze zgiętymi kolanami, bardziej jako przykucnięcie niż schylenie się. Jeśli natomiast chodzi o dźwiganie naprawdę ciężkich obiektów, będąc w ciąży nie wolno tego robić.

… biegać

Takie pytanie zadają najczęściej te panie, które przed ciążą lubiły biegać i robiły to regularnie, a teraz ciężko jest im zrezygnować z ulubionej aktywności. Na szczęście, jeśli ciąża przebiega dobrze, nie ma żadnych problemów ani przeciwwskazań od lekarza, biegać można. Jednak zwykle nie poleca się kontynuowania tej aktywności w trzecim trymestrze.

Warto też pamiętać, by nie narzucać sobie bardzo szybkiego tempa i słuchać swojego ciała jeśli zacznie wysyłać niepokojące sygnały.

… ćwiczyć

Odpowiedź będzie bardzo podobna do tej powyżej. W ciąży można ćwiczyć, jeśli przebiega ona bezproblemowo, a lekarz nie widzi przeciwwskazań. Ćwiczenia zawsze są wskazane, mogą pomóc na kręgosłup, przemianę materii, rozluźnić, zniwelować stres.

Jakie aktywności będą najlepsze? Joga, pilates, specjalne ćwiczenia dla ciężarnych z wykorzystaniem np. ciężaru własnego ciała, pływanie, spacery… Warto, w razie wątpliwości, skonsultować się z trenerem i ustalić plan działania.

kobieta w ciąży z telefonem

… jeździć na rowerze

Jazda na rowerze to jedna z tych aktywności, które wzbudzają wątpliwości. Przyjmuje się, że bez obaw można wybierać ten sposób przemieszczania się jedynie w pierwszym trymestrze. W późniejszym czasie raczej się to odradza ze względu na ryzyko wystąpienia urazów, przewrócenie się, uderzenie.

… jeść sushi

Pierwsza myśl – absolutnie nie! Ale czy na pewno? Cóż, to zależy od rodzaju sushi. Na szczęście miłośniczki tej potrawy nie muszą z niej całkowicie rezygnować. Wystarczy, że zdecydują się na sushi zawierające nie surową, a pieczoną, smażoną czy grillowaną rybę lub tak samo przyrządzone np. krewetki. Dla pewności warto wykluczyć z menu jedynie surowe ryby i owoce morza.

… pić kawę

Można! Ale nie za dużo i niezbyt mocną, najlepiej maksymalnie 2-3 filiżanki, przy czym zawsze warto skonsultować się w tej sprawie z lekarzem. Najlepiej też wybierać nie rozpuszczalną, a taką z ekspresu ciśnieniowego czy przelewowego, świeżo zmieloną.