Czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha?

Aktywność fizyczna w czasie ciąży, to jej element niezbędny. Jedną ze szczególnie zalecanych w tym czasie dziedzin jest taniec, a zwłaszcza – taniec brzucha. Jakie niesie ze sobą zalety?

czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha


Podziel się na


Aktywność fizyczna w czasie ciąży to element niezbędny. Szczególnie zalecany jest taniec w czasie ciąży. A czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha? Taniec brzucha pomaga w przypadku wielu typowo kobiecych dolegliwości, jak np. bolesne miesiączki czy schorzeń takich, jak osteoporoza. Ale czy taniec brzucha w ciąży również pomaga przyszłej mamie?  

Czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha? Kiedy możesz tańczyć?

Taniec w czasie ciąży, również taniec brzucha w ciąży – jest zalecany. Zajęcia przeznaczone dla ciężarnych różnią się nieco od tych, dla pozostałych uczestniczek. W sytuacji przyszłych mam konieczna jest rezygnacja z niektórych elementów, które mogłyby się okazać potencjalnym zagrożeniem tak dla mamy, jak i dla rozwijającego się w jej brzuchu dziecka, np.:

  • shimmy – drżenie bioder
  • wielbłąd – wymagający wciągania brzucha

Intensywny taniec w ciąży również nie jest wskazany.

Z uwagi na to, że najwięcej potencjalnych niebezpieczeństw niesie ze sobą pierwszy trymestr ciąży, taniec w ciąży najlepiej zacząć ćwiczyć dopiero po jego upływie. Co więcej, warunkiem podstawowym jest to, czy ciąża przebiega bez żadnych komplikacji.

Czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha? Tak! Poznaj zalety dla ciężarnej

Taniec kobiety w ciąży niesie ze sobą wiele zalet. Wpływa na poprawę kondycji fizycznej przyszłej mamy, ale także na poprawę ogólnego stanu jej zdrowia. Wzmacnia nie tylko odporność, ale też poprawia samopoczucie. Są to jednak cechy, jakie przypisać możemy tańcowi w zasadzie zawsze.

Taniec dla kobiet w ciąży niesie ze sobą szereg dodatkowych korzyści:

  • wzmacnia miednicę
  • zmniejsza ból pleców
  • poprawia krążenie
  • zmniejsza opuchliznę nadgarstków
  • likwiduje skurcze łydek
  • poprawia funkcjonowanie narządów wewnętrznych
  • wspomaga w ćwiczeniach mięśni Kegla
  • zmniejsza ryzyko powstania rozstępów
  • zmniejsza ryzyko zaparć.

Taniec w ciąży a przygotowanie do porodu

Dodatkowo, aktywność fizyczna w czasie ciąży, a zwłaszcza taniec w ciąży, pomaga przygotować się do porodu! Wiele z proponowanych na zajęciach dla ciężarnych ruchów, jest bardzo podobnych do tych, jakie ćwiczy się w szkołach rodzenia. Powodują one, że miednica się rozluźnia, uelastycznia i pomaga dziecku bardziej „płynnie” wydostać się z brzucha mamy.

taniec dla kobiet w ciąży

Taniec w czasie ciąży a świadomość ciała

Taniec brzucha w ciąży ćwiczy także świadomość własnego ciała – niezwykle ważną podczas porodu. Ciężarne świadome swojego ciała lepiej:

  • współpracują z personelem medycznym
  • potrafią sprawniej oddychać
  • wiedzą, jakie pozycje są dla nich najlepsze
  • wiedzą, jaki układ łagodzi ból.

W efekcie poród przebiega znacznie mniej boleśnie i – szybciej.

Czy w ciąży można tańczyć taniec brzucha? Tak! Poznaj zalety dla dziecka!

Kolejnym argumentem za tym, by spróbować ćwiczyć taniec w ciąży jest fakt, że zadbamy w ten sposób nie tylko o samą siebie, ale także o maluszka. Taniec kobiety w ciąży wyzwala pozytywne emocje, rozluźnia, poprawia nastrój, a jak wiadomo, dobry humor mamusi wpływa pozytywnie na jej maleństwo.

Warto zauważyć, że taniec dla kobiet w ciąży to również szansa na dostarczenie wielu bodźców, które mają pozytywny wpływ na rozwój układów wewnętrznych dziecka:

  • nerwowego,
  • równowagi
  • wzroku. 

Podczas tańca poprawia się także przepływ krwi przez łożysko, co powoduje, że dziecko jest lepiej dotlenione i… bardziej zadowolone!

taniec w czasie ciąży

Kiedy i czy taniec szkodzi w ciąży?

Taniec w ciąży może przynieść wiele korzyści, ale wymaga również pewnych środków ostrożności. Oto kilka praktycznych porad dla przyszłych mam, które rozważają taniec brzucha podczas ciąży.

Taniec kobiety w ciąży. Konsultacja z lekarzem

Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek aktywności fizycznej w ciąży zawsze warto skonsultować się z lekarzem. Specjalista oceni stan zdrowia kobiety i ewentualne ryzyko związane z daną formą ruchu. Wiele szkół tańca oferuje specjalne zajęcia dla kobiet w ciąży. Takie lekcje są dostosowane do zmieniających się potrzeb ciała i pozwalają na bezpieczne praktykowanie tańca brzucha.

Intensywny taniec w ciąży nie jest wskazany. Unikaj ruchów, które angażują głęboko położone mięśnie brzucha. Skomplikowane figury mogą zwiększyć ryzyko kontuzji w trakcie ciąży. Delikatne, kontrolowane ruchy są zazwyczaj bardziej zalecane niż skomplikowane figury. Jeśli w trakcie tańca odczuwasz dyskomfort, ból lub zmęczenie, zakończ aktywność.

Pamiętaj, że każda ciąża jest inna, dlatego ważne jest, aby dostosować aktywność fizyczną do swojego indywidualnego stanu zdrowia. Jeśli nie masz wcześniejszego doświadczenia z tańcem brzucha, warto skonsultować się z instruktorem, który specjalizuje się w prowadzeniu zajęć dla kobiet w ciąży. Dzięki temu można cieszyć się ruchem, jednocześnie dbając o zdrowie swoje i dziecka!