Dieta w podróży, czyli co dziecko będzie jadło podczas wyjazdu na wycieczkę

Jakie przekąski warto ze sobą zabrać w podróż? Oto kilka wskazówek dotyczących tego, co dziecko może jeść podczas wyjazdu na wycieczkę!

dziecko i mama pakują się na wakacje


Podziel się na


Podczas wakacyjnych wyjazdów często pozwalamy naszym dzieciom na więcej. Jednak wakacje od zdrowej diety nie są w tym czasie konieczne! Jakie przekąski warto ze sobą zabrać dla malucha, który nie jest już karmiony piersią? Jakie przekąski zabrać ze sobą do auta na wycieczkę z dziećmi? Podpowiadamy! 

Dieta dziecka w podróży – co zabrać na wycieczkę?

Planując dietę małego dziecka podczas podróży, ważne jest zapewnienie mu zdrowych i zrównoważonych posiłków, które będą dostarczać energii i składników odżywczych potrzebnych na cały, aktywny dzień.

Jeśli dziecko je już stałe posiłki – dobrym pomysłem jest spakowanie i zabranie ze sobą gotowych, sprawdzonych posiłków, np. gotowych dań w słoiczkach – zupek, przecierów, musów. Te zamknięte fabrycznie można przechowywać w temperaturze pokojowej (nie należy narażać ich na kontakt ze słońcem), a te otwarte należy po otwarciu jak najszybciej wstawić do lodówki i spożyć w przeciągu maksymalnie 48 godzin. Jeśli nie ma takiej możliwości, resztę dania należy wyrzucić, ponieważ w czasie jedzenia wraz z łyżeczką do słoiczka mogła dostać się ślina dziecka, a to przyspiesza proces psucia się posiłku.

dziecko i mama pakują się na wakacje

Posiłki w czasie jazdy – przygotowywanie i przechowywanie pokarmu

W czasie jazdy dzieci głodnieją szybciej. Warto zaopatrzyć się w przenośną lodówkę turystyczną bądź torbę termiczną – przydają się także do przewożenia innych produktów. Do przechowywania produktów żywnościowych lepiej zastosować szklane niż plastikowe pojemniki – skuteczniej chronią posiłki przed bakteriami.

Kleiki i kaszki ryżowe pakowane w torebki także są stosunkowo łatwe do przyrządzenia (porcję kleiku lub kaszki wsypujemy do ciepłej, przegotowanej wody , którą możemy mieć ze sobą w butelce przewożonej w termoopakowaniu lub termosie) i przechowywania (trzymamy je w suchym i ciemnym miejscu, ale nie wkładamy do lodówki, ponieważ szybko chłoną wilgoć). Możemy też zaopatrzyć się w kaszki i deserki w postaci płynnej – gotowe do spożycia prosto z opakowania.

Ważne jest pamiętanie o zasadach bezpieczeństwa żywności podczas podróży, takich jak unikanie spożywania pokarmów, które były przechowywane w nieodpowiednich warunkach temperaturowych przez zbyt długi czas. Podczas pakowania jedzenia na podróż warto również pamiętać o higienie. Nie zawsze mamy możliwość umycia rąk, dlatego też dobrze mieć ze sobą mokre chusteczki lub antybakteryjny żel, który pozwoli nam szybko i skutecznie oczyścić dłonie przed posiłkiem.

Do przechowywania produktów żywnościowych lepiej zastosować szklane niż plastikowe pojemniki – skuteczniej chronią posiłki przed bakteriami.

mama pakuje się na wakacje

Przekąski w podróży dla dziecka

Dobrym pomysłem jest zabranie w podróż owoców. Zamiast jednak przewozić je w całości – a potem w pośpiechu szukać ściereczek, by doprowadzić samochód do porządku – najlepiej od razu pokroić je w kawałeczki (jabłka, gruszki) bądź zastąpić tymi małymi (ale bez pestek!) – mandarynki, borówki. Dla urozmaicenia można też zabrać ze sobą warzywa – rzodkiewki czy obraną i pokrojoną w słupki marchewkę.

Do torby można oczywiście wrzucić przekąski – ale tylko te zdrowe, jak wafle ryżowe, ciasteczka zbożowe, chrupki kukurydziane, batoniki musli, crunchy, herbatniki, sucharki, biszkopty czy suszone owoce. Długo pozostają świeże, szybko zaspokajają głód, nie brudzą, a co najważniejsze – zajmują ręce i uwagę dziecka. Z czekoladowych przekąsek (batoniki, ciasteczka) lepiej zrezygnować, bo szybko się topią, a głód zaspokajają jedynie na chwilę (rzecz jasna podczas górskich wojaży tabliczka czekolady będzie wskazana). Nie zabierajmy też słodkich cukierków, żelków czy drożdżówek.

W samochodzie zabraknąć nie może także wody mineralnej, która szybko gasi pragnienie, jest zdrowa i niekaloryczna. Jeśli przyrządzamy dziecku gotową herbatkę w termosie, nie dosładzajmy jej mocno, a owocowy sok – rozcieńczmy z wodą. Jeśli zaś w trakcie podróży skusimy się na to, by kupić malcowi sok w butelce, nie przechowujmy go zbyt długo, a przed kolejnym podaniem sprawdźmy, czy nie sfermentował.