Drętwienie podczas ciąży

Lista ciążowych dolegliwości jest niestety dość długa. Na szczęście z większością można sobie poradzić i przynajmniej je złagodzić, jeśli nie całkowicie wyeliminować.



Podziel się na


Często występującą przypadłością jest drętwienie kończyn, a szczególnie rąk. Jest to objaw tzw. zespołu cieśni nadgarstka.

Przyczyny i objawy

Drętwienie spowodowane jest zatrzymaniem wody w organizmie.

I tym razem odpowiedzialne są hormony. W czasie ciąży w organizmie kobiety dochodzi do istnej burzy hormonalnej. Jej skutkiem jest wiele ciążowych dolegliwości. Cierpnięcie palców czy dłoni u kobiet w stanie błogosławionym spowodowane jest zatrzymaniem się wody, a to z kolei wywołane jest właśnie przez hormony. Zatrzymanie wody może spowodować obrzęk torebki stawowej nadgarstka. To w niej zlokalizowane są nerwy odpowiadające za unerwienie całej ręki. Wzrost ciśnienia w torebce i obrzęk tkanek powoduje ucisk nerwów. To z kolei objawia się drętwieniem, mrowieniem, ból palców i nadgarstka. W skrajnych przypadkach ból ogarnia całą rękę.

Objawy bardzo często nasilają się w nocy, ze względu na brak ruchu i zastój ciała w jednej pozycji. Dolegliwość występuje bardzo często u ciężarnych i nie jest powodem do niepokoju. Uczucie mrowienia i cierpnięcie ręki nie jest też szkodliwe, a tylko dokuczliwe. Objawy nasilić się mogą także u osób, które pracują nadgarstkami, np. jeśli przez cały dzień używają komputera.

Jak zaradzić mrowieniom?

Objawy drętwienia zazwyczaj zanikają same, jeśli są one dla ciebie wyjątkowo dokuczliwe, bardzo silne lub długo się utrzymują, zgłoś się do lekarza. W poważnych przypadkach choroby stosuje się leczenie przeciwbólowe i usztywnianie rąk.
Jeżeli jednak twój stan nie uniemożliwia ci normalnego funkcjonowania, skorzystaj z kilku prostych sposobów, by uniknąć tego uczucia.

Śpij wygodnie

Przede wszystkim ważna jest pozycja, w jakiej śpisz. Musisz uważać, żeby w nocy nie uciskać ręki. W przypadku drętwienia nóg pomóc ci może spanie z uniesionymi (np. położonymi na poduszce). Jeśli się przebudzisz w nocy, kilka razy potrząśnij nimi.

Zadbaj o dietę

Przy mrowieniach bardzo ważna jest dieta – bogata w witaminę B6, magnez i mikroelementy.

Jeśli pojawiają się u ciebie drętwienia, powinnaś zadbać o swoją dietę. Uzupełnij ją koniecznie o pokarmy bogate w witaminę B6 (tj. drób, ryby, ziemniaki, orzechy, słonecznik, warzywa strączkowe, mleko), magnez (fasola biała, pestki dyni, kakao, pietruszka zielona, koper). W jedzeniu nie może zabraknąć także mikroelementów, przede wszystkim żelaza i cynku. Znajdziesz je w mące sojowej i pełnoziarnistej, kaszy jęczmiennej i gryczanej, orzechach, czekoladzie, pestkach dyni, kukurydzy, szpinaku. Możesz także ograniczyć ilość spożywanej soli.

Co jeszcze możesz zrobić?

Powinnaś także ograniczyć ilość przyjmowanych płynów, gdyż zwiększa to tylko ilość zatrzymującej się wody. Warto także ograniczyć czas spędzany w pozycji leżącej i siedzącej, a zwiększyć ilość spacerów.