Jak bezpiecznie kupować produkty w sieci?

Rodzice to jedna z najliczniejszych grup użytkowników, robiących zakupy przez internet. Jak kupować bezpiecznie?

zakupy przez tableta


Podziel się na


Kiedy pojawia się dziecko, czasu na chodzenie po sklepach i stanie w kolejkach coraz mniej, a internetowe sklepy z artykułami dla najmłodszych rosną jak grzyby po deszczu.

Na co zwrócić uwagę?

Pamiętajmy, by korzystać tylko ze znanych i sprawdzonych portali internetowych, a jeśli spodoba nam się oferta sklepu, o którym wcześniej nie słyszeliśmy, poszukajmy informacji i opinii o nim w internecie. Istnieje naprawdę spora szansa na to, że jeśli sprzedawca kogoś oszukał lub nie dopełnił jakichś ustaleń, pokr\zywdzony klient podzielił się tą informacją w sieci. Sporo informacji na temat funkcjonowania danego sklepu mogą nam powiedzieć opinie zostawiane w katalogach sklepów, jak www.pinia.pl, www.prego.pl, www.sklepy24.pl czy www.opineo.pl. Zanim jednak zaczniemy przeszukiwać sieć, sprawdźmy czy w ogóle warto interesować się danym sklepem.

Na co szczególnie zwrócić uwagę?

  • czy sklep podaje swój adres i numer telefonu – serwisy oferujące wyłącznie kontakt przez e-mail lub formularz kontaktowy traktujmy z dużą dozą podejrzliwości; dla pewności zawsze możemy przed zakupem zadzwonić pod wskazany numer, by się upewnić, czy nie jest fałszywy;

Uwaga! W ten sposób osobiście przetestujemy, jak w rzeczywistości wygląda obsługa klienta. Jeżeli zabraknie szybkiej i konkretnej odpowiedzi, istnieje spore ryzyko, że pojawią się trudności także po złożeniu zamówienia.

  • czy sklep obsługuje legalnie działająca firma – na stronie muszą się znaleźć takie informacje, jak pełna nazwa, numer NIP i numer Regon; ich obecność jest wymagana przez ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
  • czy sklep posiada regulamin – regulamin powinien być maksymalnie przejrzysty, opisywać m.in. warianty dostawy, zasady zwrotu i reklamacji;

Uwaga! Samo zamieszczenie regulaminu nie powinno nam wystarczyć – z dokumentem należy się dokładnie zapoznać. Szczególnie powinny nas zainteresować warunki reklamacji i zwrotu pieniędzy.

  • czy sklep posiada politykę prywatności – mówi ona o sposobie traktowania przekazywanych firmie danych osobowych (czasami odpowiadają jej zapisy wewnątrz regulaminu);

Uwaga! Oświadczenie takie powinno zawierać: szczegółowy opis danych gromadzonych o użytkowniku; informacje dotyczące dostępu do danych, które są w posiadaniu sklepu oraz możliwości zmiany lub usunięcia danych, jeżeli są nieprawidłowe; informacje, w jaki sposób można uniemożliwić dalsze gromadzenie danych oraz informacje na temat osoby odpowiedzialnej za ochronę prywatności.

  • czy sklep posiada wiarygodną domenę – pl, net, com; omijajmy domeny egzotyczne;
  • płacąc kartą – czy połączenie internetowe jest bezpieczne, a przesyłane przez nas dane nie zostaną wykorzystane przez nieuprawnione osoby; u dołu strony powinien się pojawić symbol zamkniętej kłódki, w adresie internetowym – literki „https”; jeśli nie mamy pewności co do wiarygodności sklepu, a zależy nam na danym towarze, zawsze możemy skorzystać z opcji – płatne przy odbiorze – taka opcja zdecydowanie zwiększa wiarygodność sprzedającego;

Uwaga! Bezpieczne płatności to te, przeprowadzane za pośrednictwem stron i sklepów, które posiadają certyfikat SSL. Oznacza on, że dana strona jest właściwie zabezpieczona i zaszyfrowana, co daje gwarancję ochrony przelewów.

  • podczas zakupów w serwisie aukcyjnym – czy sprzedający posiada opinie i komentarze; nie tylko komentarze negatywne, ale też brak pozytywnych powinny wzbudzić naszą czujność;

Uwaga! Jeśli interesujący nas sprzedawca posiada komentarze neutralne lub negatywne, warto je dokładnie przeczytać oraz sprawdzić, jak on sam się do nich odniósł.

  • czy wszystkie informacje o cenie muszą są umieszczone przy produktach.

Pamiętajmy, by nie usuwać korespondencji ze sprzedającym – nie zajmie ona zbyt wiele miejsca na naszej e-mailowej skrzynce, a może się okazać cennym dowodem w przypadku oszustwa. Jeśli jednak, mimo zachowania wszelkich zasad ostrożności, zamiast zamawianego produktu otrzymamy puste pudełko, nie wahajmy się zadzwonić na policję.

kobiety bezpiecznie robiące zakupy online

Bez podania przyczyny!

Warto wiedzieć, że każdemu klientowi przysługuje prawo do odstąpienia od umowy bez podania przyczyny, które dokonuje się poprzez złożenie pisemnego oświadczenia w terminie 10 dni od wydania przedmiotu (przedsiębiorca może sobie zastrzec inny termin, ale tylko pod warunkiem, że nie będzie on krótszy niż wspomniane dziesięć dni). Klient korzystający z tego prawa jest zwolniony z jakichkolwiek zobowiązań, za wyjątkiem pokrycia kosztów transportu oddawanego towaru. Towar należy odesłać w przeciągu kolejnych 14 dni. Ponadto, towary zakupione w internecie można reklamować tak, jak towary ze sklepów stacjonarnych – standardowo przez okres dwóch lat, z tytułu niezgodności towaru z umową.

Uwaga! Możliwość odstąpienia od umowy nie dotyczy wszystkich przypadków – przykładowo, nie jest możliwe zwrócenie nagrań audio i wideo po usunięciu folii zabezpieczającej pudełko czy przedmiotów wykonanych na specjalne zamówienie – spersonalizowanych.

Zaufany sklep

Warto też sprawdzić, czy sklep posiada certyfikat Trusted Shops, który jest dowodem na to, że sprzedający został sprawdzony pod kątem ponad 70 istotnych dla kupującego kryteriów (m.in. wypłacalności, przejrzystości cen, ochrony danych osobowych czy obsługi klienta). Działająca na świecie od 1999 r. firma proponuje sklepom oznaczenie, potwierdzające ich poziom bezpieczeństwa na podstawie przeprowadzonego audytu jakości. Klienci tak oznaczonych sklepów dostają gwarancję zwrotu pieniędzy w przypadku problemów z zamówieniem.

Pamiętajmy, że zakupy internetowe są bezpieczne, ale tylko dla świadomych użytkowników, którzy chronią swoje dane, korzystają wyłącznie z zaufanych sklepów i rozumieją wszystkie potencjalne zagrożenia.