Kubki dla dzieci a rozwój mowy – fakty i mity

ARTYKUŁ EKSERTA Rodzice często stają przed dylematem: czy wybrać kubek-niekapek, bidon ze słomką czy tradycyjny kubek otwarty?

jaki kubek dla dziecka


Podziel się na


Wybór odpowiedniego kubka dla dziecka wydaje się prostym zadaniem, jednak w rzeczywistości ma znaczący wpływ na rozwój aparatu mowy i nawyków żywieniowych. Rodzice często stają przed dylematem: czy wybrać kubek-niekapek, bidon ze słomką czy tradycyjny kubek otwarty? Jako logopeda z wieloletnim doświadczeniem zauważam, że wiele mitów krąży wokół tych wyborów, a ich konsekwencje mogą być ważniejsze, niż się wydaje. Przyjrzyjmy się, co faktycznie ma znaczenie.

Spis treści
1. 
Jaki kubek dla dziecka? Dlaczego rodzicom trudno dokonać wyboru?
2. 
Czy kubki niekapki są dobre dla dziecka?
2.1. 
Dlaczego kubki niekapki to nie zawsze dobry wybór?
3. 
Dlaczego warto wprowadzić kubek otwarty?
4. 
Fakty i mity o kubkach dla dzieci
4.1. 
Mit 1: Niekapki są niezastąpione dla nauki picia. Choć są wygodne, niekapki nie uczą dziecka prawidłowego sposobu picia.
4.2. 
Mit 2: Dziecko powinno pić z niekapka do 3. roku życia.
5. 
Jak wybrać najlepszy kubek dla dziecka?
6. 
Kubek dla dziecka - podsumowanie

Jaki kubek dla dziecka? Dlaczego rodzicom trudno dokonać wyboru?

Na rynku dostępnych jest niezliczona ilość rodzajów kubków dla dzieci, od klasycznych niekapków po innowacyjne kubki treningowe czy otwarte. Wielu producentów podkreśla, że ich produkty są najlepsze dla maluchów, co może wprowadzać rodziców w zakłopotanie. Reklamy często obiecują cuda – szybkie przejście od butelki do samodzielnego picia, brak rozlewania czy „wspomaganie” rozwoju dziecka. Niestety, wiele z tych komunikatów to przede wszystkim działania marketingowe, które nie zawsze mają odzwierciedlenie w rzeczywistości.

Rodzice, chcąc zapewnić dziecku wszystko, co najlepsze, mogą czuć presję, aby kupować coraz to nowe akcesoria. Tymczasem najważniejszym kryterium wyboru powinny być faktyczne potrzeby dziecka oraz ich wpływ na rozwój mowy i aparatu żuć. Decyzje zakupowe podejmowane pod wpływem reklamy mogą skutkować utrwaleniem niewłaściwych nawyków, takich jak długotrwałe ssanie ustnika, co wpływa negatywnie na rozwój artykulacji i spowoduje problemy ze zgryzem w przyszłości. Dlatego kluczowe jest, aby rodzice mieli dostęp do rzetelnych informacji i podejmowali decyzje świadomie, bez zbędnej presji ze strony producentów.

Kubki niekapki zdobyły ogromną popularność dzięki swojej funkcjonalności – pozwalają dziecku pić bez ryzyka rozlewania, co jest wygodne dla rodziców. Jednak ich wpływ na rozwój mowy nie zawsze jest pozytywny.

kubek-niekapek

Czy kubki niekapki są dobre dla dziecka?

Kubki niekapki zdobyły ogromną popularność dzięki swojej funkcjonalności – pozwalają dziecku pić bez ryzyka rozlewania, co jest wygodne dla rodziców. Jednak ich wpływ na rozwój mowy nie zawsze jest pozytywny.

Dlaczego kubki niekapki to nie zawsze dobry wybór?

  • Niekapki wymagają ssania ustnika, co przypomina mechanizm picia z butelki. Taki sposób używania ustnika może opóźniać rozwój prawidłowego wzorca połykania i pracy mięśni języka. Wykorzystanie tego typu kubka będzie utrwalało mechanizm ssania, który powinien już – rozwojowo – wygasać.
  • Ssanie ustnika o kształcie dzióbka ogranicza naturalne ruchy języka, co może wpływać na rozwój artykulacji.
  • Niekontrolowane używanie kubka-niekapka może przyczyniać się do niechcianych zachowań takich jak nagryzanie czy gryzienie ustnika, co niestety dzieje się ze szkodą dla kształtującego się dopiero zgryzu.

Kubki-niekapki są praktyczne, i jeżeli już są wykorzystywane, powinny być traktowane jako tymczasowe rozwiązanie lub etap przejściowy. Alternatywą dla „czystości” picia będzie bidon, jednak tu również należy zwrócić uwagę na to, czy dziecko nie gryzie słomki, a picie odbywa się przez zassanie słomki. Im szybciej dziecko zacznie pić z tradycyjnego kubka, tym lepiej dla jego rozwoju mowy i narządu żucia.

Dlaczego warto wprowadzić kubek otwarty?

Kubki otwarte są najlepszym wyborem z perspektywy logopedycznej. Pijąc z takiego kubka, dziecko uczy się kontrolować przepływ płynu, co sprzyja rozwojowi mięśni warg, języka i policzków. Ponadto kubek otwarty:

  • Wspiera prawidłowy wzorzec połykania, co ma kluczowe znaczenie dla mowy.
  • Zachęca do koordynacji ruchów rąk i ust.
  • Pomaga dziecku rozwijać samodzielność i zdolności manualne.

Chociaż początkowo picie z otwartego kubka może być trudne i wiązać się z rozlewaniem, cierpliwość i konsekwencja rodziców przynoszą długofalowe korzyści.

kiedy uczyć dziecko pić z kubka

Fakty i mity o kubkach dla dzieci

Poznaj fakty i mity o kubkach dla dzieci:

Mit 1: Niekapki są niezastąpione dla nauki picia. Choć są wygodne, niekapki nie uczą dziecka prawidłowego sposobu picia.

Lepszym wyborem są kubki otwarte lub kubki treningowe, które przypominają kubki używane przez dorosłych.

Mit 2: Dziecko powinno pić z niekapka do 3. roku życia.

Im dłużej dziecko korzysta z niekapka, tym większe ryzyko utrwalenia niewłaściwego wzorca połykania. Po ukończeniu szóstego miesiąca życia lub osiągnięciu etapu samodzielnego siedzenia warto stopniowo wprowadzać kubek otwarty.

Fakt: Kubek otwarty wspiera rozwój aparatu mowy. Picie z otwartego kubka angażuje mięśnie odpowiedzialne za artykulację i sprzyja prawidłowemu rozwojowi mowy.

Jak wybrać najlepszy kubek dla dziecka?

  1. Na początek wybierz kubek treningowy. Kubek z szerokim ustnikiem lub taki, który wymaga lekkiego przechylania, może być dobrym pomostem między butelką a kubkiem otwartym.
  2. Wykorzystaj kubek otwarty. Nawet małe dzieci mogą pić z otwartego kubka pod nadzorem rodzica. Wybierz niewielki, lekki kubek dostosowany do małych rączek dziecka. Zwróć uwagę na to, aby można go było stabilnie złapać, a więc czy ma dwa ucha do złapania.
  3. Unikaj kubków z ustnikami w kształcie smoczka. Ustniki przypominające smoczki mogą negatywnie wpływać na rozwój aparatu mowy i zgryzu.
  4. Bidony ze słomką nie są złe, o ile dziecko nie zagryza słomki, a stosowane są okazjonalnie, na wyjścia.

Kubek dla dziecka – podsumowanie

Kubki dla dzieci to nie tylko kwestia wygody, ale także kluczowy element wspierający rozwój mowy i narządu żucia. Używanie kubków-niekapków nie jest korzystne dla rozwoju dziecka.

Warto wprowadzać kubki otwarte tak szybko, jak to możliwe, a więc po osiągnięciu etapu samodzielnego siedzenia, zapewniając maluchowi najlepsze warunki do nauki picia, mowy i samodzielności. Pamiętaj, że wybory dokonywane w okresie dzieciństwa mogą mieć wpływ na przyszłe nawyki Twojego dziecka.

karolina spałek kogopeda

Autor: Karolina Spałek

Logopeda, neurologopeda, Instruktor Metody Butejki, trener emisji głosu. Od 2014 roku prowadzi w Tarnowskich Górach gabinety terapeutyczne, gdzie wspólnie z zespołem specjalistów osiąga sukcesy w terapii niemowląt, dzieci, młodzieży i dorosłych. Zajmuje się również szkoleniem logopedów, terapeutów i nauczycieli na terenie całej Polski. Jest autorką publikacji o charakterze logopedycznym, a także redaktorem portalu www.Logotorpeda.com, gdzie logopedia jest dostępna i zrozumiała dla rodzica.

www.karolinaspalek.pl

Dowiedz się więcej: