Od ssania do gryzienia

Fizjologia karmienia w tym rodzaj i sposób przyjmowania przez dziecko pokarmów zmienia się wraz z wiekiem. O karmieniu i diecie dzieci piszą specjaliści z Nutri Center.

dziecko w śliniaczku je


Podziel się na


Odruch szukania polega na otwarciu ust i zwrocie głowy w kierunku piersi czy butelki po podrażnieniu okolicy ust dziecka. Ten odruch utrzymuje się około 2-4 miesiące dłużej u dzieci karmionych piersią, jest wyraźny u dziecka głodnego i zanika u dziecka najedzonego.

Ssanie jest najsilniejszym odruchem bezwarunkowym ale już sposób ssania jest czynnością wyuczoną i zależy od uchwycenia brodawki. Czas trwania odruchu ssania jest indywidualny ale najczęściej jest najsilniejszy w pierwszym półroczu życia dziecka potem słabnie, utrzymuje się jednak do 1-2 roku życia, może też być sztucznie podtrzymywany (smoczek) do 2-3 roku życia.

Odruch połykania u dziecka

Odruch połykania jest skomplikowanym procesem, skoordynowanych czynności powodujących przemieszanie się pokarmu z jamy ustnej do żołądka. W pierwszym półroczu dziecko posiada umiejętności ssania i połykania, wówczas najczęściej karmione jest piersią lub butelką. W drugim półroczu życia nabywa nowych umiejętności, które powodują że demonstruje ono gotowość do zmian w sposobie karmienia. Od 7-8 miesiąca życia dziecko potrafi żuć – ruchy żucia rozdrabniają pokarm i mieszają go ze śliną. Od 6 miesiąca życia zanika odruch wysuwania języka powodujący wypchanie pokarmów które trafiły na jego przednią część. Uważa się, że jest to moment krytyczny dla rozwoju umiejętności żucia.

dziecko w śliniaczku je

Nauka gryzienia i żucia

Dlatego w drugim półroczu życia należy zmniejszać stopniowo stopień rozdrobnienia pokarmów. Mocno rozdrobnione pokarmy stałe jak np. miękkie sucharki, wprowadza się do diety dziecka od 6 m. ż., miękkie kawałki owoców i warzyw od 9 miesiąca życia i posiłki „rodzinne” od 12 m. ż.

Zęby pełnią ważną rolę w podczas gryzienia i żucia. Nie oznacza to jednak, że dzieci które nie mają ząbków nie mogą mieć rozszerzanej diety tak samo jak dzieci, u których ząbki pojawiły się wcześniej. Proces wyrzynania się zębów jest długotrwały i nie należy w doborze rozdrobnienia pokarmów kierować się tym – czy dziecko posiada czy też nie posiada zębów. Należy pamiętać, że wiele dzieci ma kłopoty z nauką gryzienie i żucia oraz akceptacją nowych smaków jeśli nowe konsystencje pokarmów były wprowadzane zbyt późno tj. po 10 m. ż.

Pamiętaj – rozszerzanie diety dziecka jest zgodne z jego filologicznym rozwojem i umiejętnościami. Należy dbać o to aby dziecko w odpowiednim momencie poznawało nowe konsystencje pokarmów. Jednocześnie należy zachować rozsądek, oczywistym jest, że 6-7 miesięcznemu dziecku nie można podać do gryzienia jabłuszka – nawet, jeśli ma już ząbki, ponieważ dziecko może się zadławić. Twarde produkty należy odłożyć aż do momentu kiedy dziecko nauczy się dobrze rzuć i gryźć co zwykle następuje ok. 12 m. ż.