Suplementy dla kobiet w ciąży

Ciąża to okres wyjątkowy, ale i wyjątkowy wysiłek dla organizmu. Właściwa dieta w tym czasie to podstawa jego prawidłowego funkcjonowania.

kobieta w ciąży i mężczyzna skaczący w górę


Podziel się na


Wraz z brzuszkiem rośnie jednak zapotrzebowanie organizmu na witaminy i minerały, a dieta nie zawsze jest w stanie sprostać zadaniu w 100 procentach. Na szczęście na ratunek przychodzą suplementy.

Suplementacja probiotyków ciąży

Probiotyki to żywe mikroorganizmy, które – podawane w odpowiednich proporcjach – wywierają dobroczynny wpływ na organizm. Stanowią bowiem przeciwwagę dla patogenów – szkodliwych bakterii, również bytujących w naszym organizmie. Probiotyki zawierają z reguły bakterie z rodzaju Lactobacillus, które wzmacniają odporność organizmu, tworzą barierę dla niepożądanych bakterii, wirusów i grzybów oraz dbają o naturalną równowagę organizmu.

W czasie ciąży, pod wpływem działania hormonów, ta równowaga zostaje bowiem zaburzona – pH pochwy z kwaśnego zmienia się na zasadowe, czemu winien jest wzrost stężenia estrogenów, progesteronu oraz hCG. Śluzówka pochwy rozpulchnia się, a w komórkach nabłonka zalega większa ilość glikogenu. Zarówno te, jak i inne, typowe dla ciąży zmiany, jak spadek odporności, utrudniona higiena intymna, krótszy kanał szyjki macicy, sprzyjają infekcjom grzybiczym i bakteryjnym.

Tymczasem prewencja jest zdecydowanie bezpieczniejsza od leczenia, zwłaszcza w tym szczególnym okresie.

kobieta w ciąży i mężczyzna skaczący w górę

Probiotyki ginekologiczne, z uwagi na obecność w nich kwasu mlekowego, zamieniają wspomniany glikogen właśnie w kwas mlekowy, odbudowują mikroflorę układu rodnego oraz przywracają prawidłową mikroflorę układu pokarmowego. Ciężarnym zaleca się przyjmowanie probiotyków także z uwagi na to, że działają pozytywnie na rozwijające się dziecko. Przyjmując je w czasie ciąży, jak również w okresie laktacji, zmniejszamy ryzyko zachorowania maluszka na alergię, a także – przeciwdziałamy ewentualnej otyłości.

Suplementacja witamin i minerałów

W czasie ciąży wzrasta także zapotrzebowanie organizmu na podstawowe składniki odżywcze, jak: białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy oraz mikroelementy. Jakich witamin potrzebujemy szczególnie?

Witaminy

W czasie ciąży organizm wykazuje zwiększone zapotrzebowanie na większość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (szczególnie witaminy A, D, E), a znajdziemy je w olejach roślinnych, mleku i jego przetworach, maśle, żółtku, warzywach(zwłaszcza zielonych) i owocach karotenowych. Niestety, same nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jaka ilość tych witamin będzie najodpowiedniejsza dla naszego organizmu. Z tego właśnie względu najbezpieczniejszym sposobem suplementacji są preparaty wielowitaminowe dla kobiet w ciąży. W diecie ciężarnej powinna także wzrosnąć dawka witamin rozpuszczalnych w wodzie (witamina C, witaminy z grupy B).

Minerały

Nieocenioną rolę w organizmie ciężarnej odgrywają także minerały, z których najważniejsze okazują się: wapń, żelazo, magnez, fosfor, cynk, miedź, jod i mangan.

Suplementacja kwasu foliowego

Na szczególną uwagę w okresie ciąży zasługuje kwas foliowy (jedna z witamin rozpuszczalnych w wodzie – B9). Jego niedobór u ciężarnej może powodować poważne wady wrodzone u płodu, szczególnie w obrębie jego układu nerwowego. Może także doprowadzić do anemii i objawów żołądkowo-jelitowych. Jest on bowiem niezbędnym czynnikiem wzrostu i rozwoju komórek – wpływa dodatnio na mózg, a także na wagę i ogólny rozwój dziecka. Naturalnym źródłem kwasu foliowego są warzywa liściaste, ziarna zbóż, rośliny strączkowe, wątroba, drożdże, suche kiełki, soczewica, pomarańcze, pełnoziarniste pieczywo, buraki czy szpinak.

Jak już zostało wspomniane, jedną z głównych zalet kwasu foliowego jest spadek ryzyka wystąpienia wad układu nerwowego (jak rozszczepy czaszki, bezczaszkowce i bezmózgowce, przepukliny rdzeniowo-oponowe). Dlatego też najlepiej jest przyjmować ów składnik jeszcze przed podjęciem starań o dziecko. Z uwagi jednak na to, że wiele ciąż nie jest wynikiem określonych planów rodziców, ale często pojawia się „z zaskoczenia”, multiwitaminy z kwasem foliowym zaleca się przyjmować wszystkim kobietom w okresie rozrodczym.

mężczyzna całujący kobietę w ciąży

Suplementacja witaminy D

Osobny komentarz warto też poświęcić witaminie D. Kobiety w ciąży są bowiem szczególnie narażone na zbyt niskie jej stężenie w organizmie. Tymczasem witamina D (a w zasadzie cala grupa witamin) jest konieczna do zachowania w tym szczególnym czasie odpowiedniego stanu gospodarki wapniowo-fosforanowej – stymuluje wchłanianie wapnia i fosforu oraz zapobiega nadmiernemu ich wydalaniu. Zapewnia dobre funkcjonowanie wielu narządów i tkanek, gwarantuje prawidłowy wzrost i budowę kości, reguluje czynność układu odpornościowego, wpływa także na przewodzenie impulsów nerwowych oraz stan mięśni. Głównym objawem niedoboru witaminy D jest krzywica i osteoporoza. Jej niedosyt może też powodować u dziecka choroby zębów, osłabienie wytrzymałości kości i spadek siły mięśni, astmę, cukrzycę, choroby autoimmunologiczne, metaboliczne, nowotworowe, naczyniowe oraz choroby serca.

Ciężarne są szczególnie narażone na niedobór tej grupy witamin nie tylko z uwagi na niedostateczną jej podaż w diecie, ale także zmniejszoną ekspozycję na słońce. Dlatego też zaleca się suplementację witaminy D od 2. trymestru. Jej naturalnym źródłem są z kolei: tłuste ryby, tran, żółtka czy grzyby. Produkty wzbogacane tą witaminą to m.in. margaryna i niektóre produkty zbożowe.

Suplementacja jodu

Jod to składnik niezbędny dla właściwego funkcjonowania organizmu -szczególnie zaś dla układu nerwowego i funkcjonowania mózgu. Bierze także udział w produkcji hormonów tarczycy, które to regulują metabolizm, wzrost, dojrzewanie, pracę układu mięśniowego oraz układu krążenia. Niedobór tego składnika jest niebezpieczny zwłaszcza w okresie ciąży – może powodować u dziecka wady wrodzone oraz zaburzenia rozwoju psychiczno-umysłowego. Może być także przyczyną niedoczynności gruczołu tarczowego, występowania wola czy nawet poronień oraz umieralności poporodowej noworodków.

Naturalnym źródłem jodu są ryby oraz owoce morza. Nie wszystkie gatunki ryb są jednak zalecane w tym okresie – duże ryby morskie mogą zawierać śladowe ilości metali ciężkich, szkodliwych dla płodu. W jod są także bogate niektóre gatunki wód mineralnych oraz sól kuchenna, z którą jednak nie należy przesadzać. Podczas ciąży lekarze często zalecają doustne preparaty jodu – samodzielnie jednak nie należy się zaopatrywać w tego rodzaju preparaty.

Suplementy dla ciężarnych

Suplementy dla ciężarnych mają różną postać – występują w formie tabletek, kapsułek, czasami mają też formę płynną. Zazwyczaj przyjmuje się je raz dziennie. Większość lekarzy zaleca przyjmowanie suplementów diety jeszcze przed zajściem w ciążę, w trakcie jej trwania, a także w czasie karmienia piersią. Zanim jednak sięgniemy po jakikolwiek suplement, należy skonsultować tę decyzję z ginekologiem, a najlepiej poprosić go o wskazanie najbardziej odpowiednich preparatów.