W Polsce istnieje obowiązek rejestracji narodzin dziecka przez jednego z jego rodziców. Teraz można to zrobić również online.
Do tej pory musieliśmy rejestrować narodziny dziecka w Urzędzie Stanu Cywilnego. 1 czerwca 2018 roku, Ministerstwo Cyfryzacji uruchomiło internetowy system rejestracji narodzin dziecka.
Rodzice mają 21 dni, by zarejestrować narodziny dziecka. Od teraz jednak mogą zdecydować, czy zrobić to osobiście podczas wizyty w urzędzie, czy też wypełnią i prześlą wszystkie dokumenty online. To „prezent” Ministerstwa Cyfryzacji z okazji Dnia Dziecka dla wszystkich rodziców, którzy chcą spędzić pierwsze dni z dzieckiem w domu, bez biegania od urzędu do urzędu.
Jak zarejestrować nowonarodzone dziecko online?
Narodziny dziecka można rejestrować przy pomocy Profilu Zaufanego na obywatel.gov.pl. Dziecko może zarejestrować zarówno mama, jak i tata. Po zalogowaniu system poprosi o potwierdzenie, że jesteś matką/ ojcem dziecka. Następnie – o zweryfikowanie twoich danych. Po ich wypełnieniu przejdziesz do etapu rejestrowania narodzin dziecka. Na tym etapie potrzebować będziesz następujących danych:
- nazwa szpitala, w którym na świat przyszło Twoje dziecko;
- imię dziecka;
- numer aktu małżeństwa lub urodzenia (jeśli nie pozostajesz w związku małżeńskim).
Kolejnym krokiem jest wybór adresu, pod którym dziecko zostanie zameldowane oraz wybór sposobu dostarczenia dokumentów – poprzez skrzynkę ePUAP, pocztę tradycyjną lub odbiór osobisty. Ostatni krok to podgląd wniosku i podpis (Profilem Zaufanym). Odpis aktu urodzenia, w zależności od wybranej przez Ciebie opcji, zostanie przesłany w wersji papierowej lub elektronicznej. Razem z nim otrzymasz powiadomienie o nadanym numerze PESEL oraz zaświadczenie o zameldowaniu.
Gdy proces dobiegnie końca, otrzymasz, w zależności od wybranej opcji, odpis skrócony aktu urodzenia, informację o nadaniu numeru PESEL oraz zaświadczenie o meldunku dziecka. Usługa ta jest oczywiście bezpłatna.
To jeszcze nie koniec zmian
Możliwość rejestracji narodzin dziecka przez internet to nie jedyne zmiany, które Ministerstwo Cyfryzacji przygotowało dla rodziców. W planach są jeszcze:
- jednoznaczne powiązanie danych rodziców i dzieci w rejestrze PESEL (tzw. parentyzacja): numery PESEL rodziców pojawią się w danych gromadzonych przy akcie urodzenia dziecka oraz w rejestrze PESEL. Planowane wejście w życie – od 1 grudnia 2018 r.,
- szybsze poprawianie niezgodnych z prawdą informacji zgromadzonych w rejestrze PESEL: organy korzystające z dostępu do rejestru PESEL będą mogły zgłaszać niezgodność bezpośrednio do właściwego kierownika Urzędu Stanu Cywilnego za pomocą dedykowanej do tego e-usługi. Planowane wejście w życie – 1 maja 2019 r.
—
Przyszli rodzice, zamierzacie korzystać z możliwości rejestracji narodzin Waszego malucha online? A może wolicie zostać przy tradycyjnej formie zgłaszania narodzin nowego obywatela?