Zdrowe nawyki maluszka

Według opinii pediatrów, składniki odżywcze dostarczane maluszkom w pierwszych miesiącach życia, mają największy wpływ na dalszy rozwój dziecka.

Odżywianie dziecka


Podziel się na


Najlepszy – pokarm matki

Specjaliści do spraw żywienia zgodnie twierdzą, że pokarm matki jest najlepszym pożywieniem dla małego człowieka. Zawarte w nim substancje odżywcze doskonale zaspokajają potrzeby dziecka, gwarantując jego prawidłowy rozwój. Dieta półrocznego smyka w znaczący sposób różni się jednak od posiłków niemowlaka. Nic więc dziwnego, że zagadnienia związane z karmieniem są jednym z najistotniejszych tematów wśród młodych rodziców.

Skład diety dziecka powinien być zbilansowany nie tylko pod względem ilościowym, ale także jakościowym. Należy pamiętać, że wprowadzenie każdego nowego produktu powinno być poprzedzone konsultacją z lekarzem pediatrą lub specjalistą do spraw żywienia dzieci, co dodatkowo pozwoli wybrać produkty najlepiej odpowiadające indywidualnym potrzebom dziecka.

Jak karmić maluszka?

Urozmaicona oraz odpowiednio zbilansowana dieta to klucz do prawidłowego rozwoju oraz wzmocnienia odporności dziecka. Wprowadzanie dodatkowych produktów można rozpocząć już po 5 miesiącu, początkowo w małych ilościach z zachowaniem kilkudniowej przerwy. Najlepiej jest podać kilka łyżeczek nowego produktu, co pozwoli zidentyfikować ryzyko wystąpienia alergii. Dieta 6-miesięcznego dziecka powinna stopniowo wzbogacać się o ryby, owoce, warzywa – przeciery z marchwi oraz zupki jarzynowe bez dodatku cebuli czy czosnku.

Dieta dziecka

Owoce w diecie maluszka

Jabłko to jeden z pierwszych owoców w diecie dziecka, wprowadzony po ukończeniu 5 miesiąca życia. Warto podawać je ze względu na zawarte w nim witaminy z grupy B, beta–karoten, magnez oraz wapń. Starszy maluszek może dostawać gruszki oraz brzoskwinie. Owoce te ze względu na dużą ilość wody dobrze gaszą pragnienie, a zawarte w nich witaminy wzmacniają odporność malucha, oraz ułatwiają wchłanianie żelaza. Bardziej sycące owoce, takie jak np. banany są odpowiednie dla dzieci, które skończyły 8 miesiąc życia. Pamiętaj jednak, że ze względu na dużą zawartość węglowodanów oraz błonnika, dziecko może przez dłuższą chwilę nie mieć ochoty na kolejny posiłek.

Jak przygotowywać jedzenie dla dziecka?

Sposób przygotowywania posiłków u dzieci jest przedmiotem wielu dyskusji, zarówno wśród lekarzy pediatrów, dietetyków, jak i rodziców. Według zaleceń specjalistów do spraw żywienia, tak zwane posiłki uzupełniające mogą pojawić się w diecie 4 miesięcznego malca. Ważne jednak, by nowe pokarmy tworzone były z duża uwagą.

Produkty podawane dzieciom powinny być pozbawione konserwantów, cukru, słodzików oraz sztucznych aromatów. Najzdrowsze są pochodzące z ekologicznych upraw i hodowli pokarmy, które dodatkowo posiadają atest bezpieczeństwa. „Należy pamiętać, że niezwykle ważna jest również higiena przygotowywanych pokarmów. Mieszanki mleczne, zupki oraz soki powinny być tworzone na bazie pozbawionej bakterii, niskozmineralizowanej wody z odpowiednim atestem, jak na przykład Mama i Ja” – zauważa mgr inż. Maciej Bońkowski – specjalista ds. żywienia człowieka.

Taka woda, ze względu na czystość pod względem fizykochemicznym i mikrobiologicznym oraz obniżoną zawartość sodu i innych minerałów nie obciąży nerek ani wątroby dziecka. Nadaje się ona nie tylko do bezpośredniego spożycia, ale także stanowi bardzo dobrą podstawę do przygotowywania innych posiłków.

Jedzenie dla dziecka

Wielkość posiłków dla maluszków

Dzieci karmione piersią w pierwszym półroczu życia zaspokajają swój głód mlekiem mamy. Niemowlęta karmione sztucznie poniżej 4 miesiąca powinny otrzymywać od 7 do 6 posiłków dziennie, gdzie jedna porcja zawiera do 100 do 150 ml. Półrocznego maluszka karmimy pięć razy w ciągu doby, a objętość jednego posiłku wynosi ok. 180 ml. Porcje powinny stopniowo zwiększać się u starszych dzieci, np. maluchy powyżej 10 miesiąca potrzebują średnio 4 lub 5 posiłków o objętości 220 ml każdy. Podstawowym wykładnikiem prawidłowego karmienia u niemowląt jest przyrost masy ciała, który w cyklu tygodniowym powinien wynosić ok. 150 – 200 g.

Dziecko jest całkowicie zależne od swoich rodziców, a sposób żywienia determinuje jego dalszy rozwój. Właśnie dlatego tak ważne jest, by wybierać właściwe produkty oraz przygotowywać je w bezpieczny sposób tak, by wzmacniać rozwój i odporność dziecka oraz kształtować u niego prawidłowe zachowania żywieniowe w przyszłości.